• Skip to content
  • InfoMentor
  • Ansök till Nya Skolan
  • Läsårstider
  • Dokument

Nya Skolan

I den bästa av skolor skapas förutsättningar för lärande. En miljö som är stimulerande för både barn/elever och personal. Det ska kännas bra i magen

  • Grundskolor
    • Trollhättan
    • Grundskola Egna Hem
    • Grundskola Pettersberg
    • Lilla Edet
    • Grundskola
  • •
  • Förskolor
    • Trollhättan
    • Förskola Egna Hem
    • Förskola Pettersberg
    • Förskola Röllekan
    • Lilla Edet
    • Förskola Haegern
  • •
  • Om Oss
    • Frågor och svar
    • Arbeta hos oss
    • Nya Skolans koncept
    • Värdegrundens riktlinjer
  • •
  • Kontakta oss
    • Trollhättan
    • Förskola Egna Hem
    • Förskola Pettersberg
    • Förskola Röllekan
    • Grundskola Pettersberg
    • Grundskola Egna Hem
    • Lilla Edet
    • Lilla Edet Förskola
    • Lilla Edet Grundskola
    • Huvudkontor
    • Ledning och Administration

Hem » Grundskolor » Trollhättan – Pettersberg

Trollhättan – Pettersberg

Det ska kännas bra i magen att gå i skolan. Trygghet och glädje är en förutsättning för lärande. Därför är Nya Skolan en liten, småskalig skola. En skola där alla känner varandra. Där all personal på skolan känner ansvar och engagemang för alla elever. Där miljön är lugn, harmonisk och vänlig.

  • Nya Skolan Pettersberg
  • Förskoleklass - år 9
  • Fritidshem
  • Elevhälsa
  • Kvalitet och inflytande
  • Studie- och yrkesvägledning

Pettersbergsvägen 1, 461 53 Trollhättan, Sverige

Besöksadress

Pettersbergsvägen 1
461 53 Trollhättan

Telefonnummer

Växel: 0520-52 02 00

Fritids Bryggan Åk 1 / Bryggan Åk 2: 0520-52 02 13
Fritids F-klass /Bryggan Åk 3 / Mellanklubben: 0520-52 02 14

Fler kontaktuppgifter

Nya Skolans grundskola Pettersberg är belägen på Pettersbergsvägen 1 i Trollhättan.

På Nya Skolan arbetar vi i arbetslag. Tillsammans med hemmet skapar arbetslagen en helhetssyn av varje elev för att kunna möta eleven både socialt och kunskapsmässigt. Vi arbetar efter läroplanen och specifika årshjul inom förskoleklass, skola och fritidshem, vilket resulterar i ett tydligt sammanhang för våra elever och bidrar till högre måluppfyllelse.

Regler och rutiner är väl förankrade, då pedagoger och elever upprättar dessa tillsammans. Vid tillfällen då regler bryts arbetar vi efter Nya Skolans konsekvenstrappa och åtgärder sätts in omgående.

Holistiskt synsätt

Helheten är större än summan av delarna och ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext.

Nya Skolans koncept startar i ett holistiskt synsätt som innebär att vi har en helhetssyn på våra elever och kunskap. En holistisk elevsyn innebär att vi ser varje enskild individ utifrån en mängd olika perspektiv, så som mognad, förutsättningar, social kompetens, hemförhållanden och kompisrelationer. Genom detta synsätt har en pedagog på Nya Skolan förutsättningar att möta sina elever och skapa förutsättningar för lärande. En holistisk syn på kunskap  innebär en ökad förståelse för en företeelse, händelse eller plats. En ökad förståelse leder till nyfikenhet och att vilja lära mer. Av just den anledningen arbetar Nya Skolan med ämnesintegrering i form av projekt.

Projekt

På Nya Skolan utvecklar vi såväl logiska som kreativa förmågor.

Samhället är inte uppdelat i olika skolämnen. Därför arbetar vi på Nya Skolan utifrån en holistisk kunskapssyn som blir tydlig i våra projekt. Det innebär att vi väver samman skolämnena till en helhet som hjälper våra elever att förstå verkligheten. Vi tar in världen utanför i form av gästföreläsare, Vi gör studiebesök och studieresor. Vi tränar analytisk förmåga och kritiskt tänkande för att utmana eleverna till att tänka större och friare.

Åldersintegrering

På Nya Skolan är det elevens egen nivå som avgör, inte ålder eller årskurs.

På Nya Skolan arbetar vi åldersintegrerat. Det gör vi för att stärka varje barns individuella utveckling. Åldersintegrering bryter även den permanenta rollfördelningen som lätt uppstår i en åldershomogen klass, då naturliga byten sker varje år. Ett åldersintegrerat arbetssätt stärker elevernas självförtroende genom att uppgifterna ligger på rätt nivå.

Ett reflekterat lärande

Reflektion omvandlar erfarenhet till kunskap.

För att utveckla och förstå hur kunskap fungerar i praktiken krävs det att våra elever utvecklar sin förmåga till reflektion. Syftet är att finna ett självreflekterande angreppssätt över sitt eget lärande, både socialt och kunskapsmässigt, att kunna se sin egna utveckling och kommentera den. Elevens reflektion följs av mentor samt vårdnadshavare och utvecklas under hela elevens utbildning.

Nya Skolans värdegrund

Nya Skolans ledord ”Det ska kännas bra i magen” är grunden för all verksamhet.

Nya Skolans systematiska värdegrundsarbete börjar i det dagliga mötet mellan elever och medarbetare. Ett möte som inleds med ett leende och en upplevelse av att bli sedd. Elever som blir sedda, oavsett situation, känner trygghet. Det är tryggheten som skapar förtroliga relationer och utmynnar i upplevelsen ”att det känns bra i magen”. Nya Skolans värdegrundsarbete genomsyrar alla våra verksamheter. En viktig kraft är vårt elevhälsoteam som leds av rektor. Elevhälsan arbetar förebyggande med att skapa ett socialt klimat där varje elev känner trygghet och tillhörighet, samt stödjer eleverna i deras utveckling mot utbildningens mål.

Nya Skolans Fritidshem är integrerat i grundskolans lokaler på Pettersberg. Verksamhetens innehåll utgår från elevernas behov och intressen, både individuellt och i grupp. Vi har flera fritidsavdelningar för en åldersanpassad verksamhet, vilket ökar elevernas inflytande över undervisningen.

Nya Skolans fritidshem kompletterar grundskolan inom språk och kommunikation, estetiska uttrycksformer, natur och samhälle. Lekar, fysisk aktivitet och utevistelse är en stor del av elevernas vardag. Här har eleverna möjlighet att prova och utveckla idéer och lösa problem. Undervisningen är varierad, situationsstyrd och gruppinriktad. Pedagogerna på våra fritidshem skapar och upprätthåller goda relationer och undervisar om ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt där förmågan att samarbeta och kommunicera utvecklas.

Vårt Arbetssätt

På Nya Skolan arbetar vi i arbetslag. Tillsammans med hemmet skapar arbetslagen en helhetssyn av varje elev för att kunna möta eleven både socialt och kunskapsmässigt. Vi arbetar efter läroplanen och specifika årshjul inom förskoleklass, skola och fritidshem, vilket resulterar i ett tydligt sammanhang för våra elever och bidrar till högre måluppfyllelse.

Regler och rutiner är väl förankrade, då pedagoger och elever upprättar dessa tillsammans. Vid tillfällen då regler bryts arbetar vi efter Nya Skolans konsekvenstrappa och åtgärder sätts in omgående.

Det ska kännas bra i magen att gå till skolan. Trygghet och glädje är en förutsättning för lärande. Därför är Nya Skolan en skola där all personal känner engagemang och ansvar för alla elever. Skolan strävar efter en miljö som är lugn, harmonisk och vänlig.

Elevhälsoteamet (EHT) har en mycket betydelsefull roll på vår skola. Teamet tar bland annat beslut gällande barn i speciella behov och arbetar utifrån Nya Skolans skolplan och ett nationellt uppdrag som främst handlar om förebyggande arbete.

Alla elever ska ha så goda förutsättningar som möjligt, både socialt och kunskapsmässigt. Utöver pedagoger och annan personal på skolan finns också särskild elevhälsopersonal som kan ge insatser genom specialpedagogisk-, psykologisk-, social- och medicinsk kompetens. Dessa kompetenser ska i första hand stödja skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete samt även möta enskilda elevers behov av särskilt stöd och anpassning genom olika tränings- och utvecklingsinsatser.

Utgångspunkten för allt elevhälsoarbete är att det ska vara framåtsyftande och bidra till att samtliga elever tillägnar sig goda kunskaper, tror på sin förmåga, har en stark självtillit och därmed utvecklar en bärande trygghet och framtidstro.

För oss på Nya Skolan är det förebyggande arbetet viktigt. Vi är övertygade om att trygga elever har större möjlighet att lära. Därför har vi satsat på en högre lärartäthet än många andra skolor och har ett aktivt elevhälsoarbete. Elevhälsoteamet leds av rektor och består av skolsköterska, kurator, socialpedagog, specialpedagog och speciallärare. En psykolog är anlitad för att handleda elevhälsoteamet vid regelbundna tillfällen. Skolläkare kommer till skolorna på regelmässiga besök under hela läsåret.

På Nya Skolan tror vi på att uppmärksamma och tidigt fånga upp barnens mående i ett nära samarbete med hemmet. Redan i förskolans verksamhet följs barnen upp av förskolans personal, specialpedagog och rektor två gånger per termin i vårt Barnhälsoteam.

Nya Skolan arbetar med kvalitetssäkring utifrån framtagna riktlinjer:

  • centrala mål för verksamheten
  • skolans aktuella och prioriterade mål
  • plan för genomförande av kompetensutvecklingsdagar och pedagogiska forum
  • årshjul för kvalitetssäkring med ansvarsfördelning och utvärdering
  • redovisning av aktuella kunskapsresultat

Uppföljning sker månadsvis i ledningsgruppen där vd, skolchef och kvalitetschef ingår.

Det systematiska kvalitetsarbetet kommuniceras till dig som vårdnadshavare genom föräldrarådet som träffas varannan månad.

En målsättning är även att kommunicera kvalitetsarbetet till eleverna via skolans elevråd/elevklubb.

Varje elev står inför en närmast oändlig mängd framtidsval. Tankar och frågor om framtiden närs naturligt i varje barn. Frågorna är en del i en ständigt pågående process. Nya Skolan arbetar för en utbildning i verkligheten där varje elev ska utvecklas på sina villkor, ges tid och utrymme till reflektion och självkännedom.

Vi tror att ett långsiktigt arbetssätt med studie- och yrkesvägledning ger varje elev en större möjlighet att göra underbyggda val för sin viktiga framtid. På Nya Skolan har vi stor respekt för att samhället utvecklas och är i ständig förändring. På Nya Skolan är det viktigt att varje elev avslutar sin utbildning med god självbild och hög måluppfyllelse och tro på sin egen förmåga.

På Nya skolan ses studie- och yrkesvägledning som en elevrättighet och faller därför naturligt in i all aktivitet som sker under skoltiden oavsett åldersgruppering. Studie- och yrkesvägledning är därför allas ansvar på skolan från lärare, pedagog till vägledare till annan yrkesroll verksam på skolan. Alla yrkesverksamma skall förstå betydelsen av att hjälpa varje elev att göra väl underbyggda val för sin framtid. Studie- och yrkesvägledningen skall vara likvärdig och av hög kvalitet.

På Nya Skolan formas arbetet utifrån följande perspektiv:

  • styrning och ledning av arbetet med studie- och yrkesvägledning
  • personal och kompetensutveckling
  • undervisning och samverkan – skola, utbildning och arbetsliv
  • information inför val av studier och yrken
  • vägledningssamtal.

I förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet kan läraren ge eleverna tillfällen att ta initiativ och ansvar, möjligheter att pröva egna idéer och lösa problem, uppgifter där de utvecklar sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra och möjligheter att pröva egna idéer och lösa problem på ett kreativt sätt. Skolans lärare samverkar med det lokala arbetslivet – allt ifrån egna studiebesök till besök på skolan till att material kan användas i undervisningen.

Eleven skall få hjälp att:

  • bli medveten om sig själv
  • bli medveten om olika valalternativ, till exempel utbildningar och yrken
  • bli medveten om relationen mellan sig själv och valalternativen
  • lära sig att fatta beslut
  • lära sig att genomföra sina beslut.

Nya Skolan AB | 0520-52 02 00 | info@nyaskolan.se

  • Trollhättan
  • Lilla Edet
  • Egna Hem
  • Hem
  • Grundskolor
    ▲
    • Trollhättan – Grundskola Egna Hem
    • Trollhättan – Grundskola Pettersberg
    • Lilla Edet – Grundskola
  • Förskolor
    ▲
    • Trollhättan – Förskola Egna Hem
    • Trollhättan – Förskola Pettersberg
    • Trollhättan – Förskola Röllekan
    • Lilla Edet – Förskola Haegern
  • Dokument
    ▲
    • Läsårstider
    • Barnomsorgstaxa
  • Om oss
    ▲
    • Frågor och svar
    • Arbeta hos oss
    • Medarbetare
    • Värdegrundens riktlinjer
    • Nya Skolans koncept
  • Kontakta oss
    ▲
    • Trollhättan
      ▲
      • Grundskola Egna Hem
      • Grundskola Pettersberg
      • Förskola Egna Hem
      • Förskola Pettersberg
      • Förskola Röllekan
    • Lilla Edet
      ▲
      • Förskola Haegern
      • Grundskola Lilla Edet
    • Ledning och Administration
  • Ansök till Nya Skolan
  • Logga in InfoMentor