”Det ska kännas bra i magen
På Nya Skolan vet vi vad vi vill. Vi ska vara den bästa av skolor. En skola där det känns bra i magen, varje dag. Nya Skolan startade 2001 med en tydlig och uttalad vision. Vi ville ta ett nytt grepp, vara en ny sorts skola, därav namnet Nya Skolan. Vi är vad vi heter och är stolta över vår verksamhet. Varje dag arbetar vi med vår vision tillsammans med våra barn och ungdomar. Utgångspunkten är Nya Skolans koncept.
Det börjar i förskolan
Vägen in till vårt förhållningssätt är via våra förskolor. Sättet att arbeta börjar där, tillsammans med de minsta barnen. Fokus läggs på att barn och vårdnadshavare ska känna sig trygga, nöjda och glada vilket är en förutsättning för lärande. Därifrån inspireras barnen att utforska och bli nyfikna på sin omgivning.
I förskolorna har vi barn från ett till fem år indelade i olika åldersgrupper. Förskolorna arbetar holistiskt för att redan från början ge barnen en upplevelse av sammanhang.
Med stigande ålder får de möjlighet att reflektera över sitt lärande tillsammans med kompisar och pedagoger. Extra fokus läggs på språkutveckling, matematik, teknik och naturvetenskap som vävs in i förskolornas projekt. I centrum finns leken med sitt utforskande och den fria fantasin. Genom leken får barnen möjlighet att uttrycka och bearbeta sina kunskaper och erfarenheter i
samspel med andra.
Att vara utomhus i lek och projekt är en viktig del av dagen. Förskolegården och våra omgivningar är härliga miljöer för barnen att utforska tillsammans med pedagogerna.
I femårsverksamheten läggs ett stort fokus på att förbereda barnen inför förskoleklass. Dettainnebär ett arbete med vår värdegrund, självkänsla och trygghet samtidigt som de tränas i att ta eget ansvar.
Projekt för att upptäcka och utveckla
Samhället är inte uppdelat i olika skolämnen. Därför arbetar vi på Nya Skolan efter en holistisk kunskapssyn som blir extra tydlig i våra projekt.
Det innebär att vi väver ihop skolämnen till en helhet som hjälper våra elever att förstå verkligheten, vilket ökar möjligheten till en högre måluppfyllelse.
Vi tar in världen utanför i form av gästföreläsare samt gör studiebesök och resor, tränar analys och kritiskt tänkande. Detta utmanar till att tänka större och friare, att se och förstå samband och helheter. På Nya Skolan utvecklar vi såväl logiska som kreativa förmågor.
Helhet och perspektiv ger lust att förstå
Med holistisk kunskapssyn menar vi att helheten är större än summan av delarna och ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext. Att förstå sammanhang och innebörden av olika perspektiv är en förutsättning för att begripa livet och världen
Reflektion för högre måluppfyllelse
För att utveckla och förstå hur kunskap fungerar i praktiken krävs det även att våra elever utvecklar sin förmåga till reflektion. Syftet är att finna ett självreflekterande angreppssätt över sitt eget lärande,
både socialt och kunskapsmässigt, att kunna se sin egen utveckling och kommentera den. Elevernas reflektion sker i en ”loggbok” där även en betydelsefull del av deras inflytande över sin utbildning sker. Utvecklingen följs av elevens mentor samt vårdnadshavare och ökar stegvis genom hela utbildningen.