Årets pedagog 2023- Emma Zangana Nilsson



Årets pedagog 2023- Emma Zangana Nilsson


Årets pedagog är ett pris till en medarbetare som under läsåret har uppvisat ett föredömligt arbete och arbetat utefter Nya Skolans koncept. Denne har på ett inspirerande och ihärdigt sätt verkat för enskild utveckling hos en elev eller elevgrupp, alternativt verkat för utveckling på sin enhet eller inom Nya Skolans organisation.

Årets pedagog 2023 tilldelas;

  • Emma Zangana Nilsson, förskollärare på Nya Skolans förskola Egna Hem.

Motivering:

Med ett leende på läpparna och med ett outtröttligt engagemang har Emma väckt barnens nyfikenhet och lust att lära. Aldrig har Emma vikt av på den slagna linjen att konsekvent vara en trygg punkt för vårdnadshavare och barn. Med snille och  lyhördhet har Emma uppvisat en blick för organisatoriska frågor, hon har jobbat konsekvent för att effektivisera arbetet på sin avdelning där hon har varit medarbetarnas fasta stöd.

Stort grattis Emma Zangana Nilsson, önskar Nya Skolan!


En skola för alla!



En skola för alla!





13 mars 2024 samlades 350 kollegor, från vårt friskolenätverk, på Nya Skolan i Trollhättan för en gemensam kompetensutvecklingsdag.

Temat för dagen var ”En skola för alla”, vilket är grunden för all verksamhet på Nya Skolan.
Under dagen deltog samtliga medarbetare i inspirationsföreläsningar såsom ”Från skolgården till guld” av John Karlsson samt ”Relationsteorin” av Malte Hallquist. Dagens bestod även av både föreläsningar och workshops om
– barns rätt till språk
– andraspråksperspektiv
– språkstörning
– kognitiva funktioner
– chat GPT, samt
– näringslära i teori och praktik av Hushållssällskapet
En otroligt lärorik dag som delats med våra kollegor runt om i Västsverige.
Nya Skolan mötte även Madeleine Stjernqvist från Älvhögsborg för att lyssna till Nya Skolan och Älvhögsborgs kommande hälsoarbete. Ett spännande och viktigt arbete för samtliga medarbetare på Nya Skolan!
En extra guldstjärna till vårt fantastiska serviceteam som fixat och trixat med vällagad mat, fika, IT, ljud, bärhjälp, m.m, m.m- ingen nämnd, ingen glömd🌟

Besök från Acadeémie de Nantes; Nya Skolans koncept och engelskaundervisning stod på schemat



Nya Skolan träffar representanter från Acadeémie de Nantes; vårt koncept och engelskaundervisning stod på schemat





Nya Skolan, tillsammans med Högskolan Väst, träffade representanter från Acadeémie de Nantes som en del av vårt uppdrag som övningsförskolor/övningsskolor. Nya Skolans koncept diskuterades med utgångspunkt hur vi arbetar med de allra yngsta barnen på förskolan, till hur undervisningen sker med de äldsta eleverna på högstadiet. Vi diskuterade även hur vi på Nya Skolan arbetar med inlärning av de engelska språket redan från tidig ålder. Från Nya Skolan hade vi representanter från administrationen, förskolan, grundskolan och rektor- och ledning, som alla hade en intressant vinkling på dagens tema.

På Nya Skolan är varje funktion och person en förutsättning för att vår verksamhet ska fungera optimalt. Vetskapen om att man är en del av något större, ger en förståelse för att samverkan och samarbete gör organisationen starkare. En ömsesidig respekt för varandra och våra olika professioner är grunden till framgång. Dagens besök skapade precis detta; samverkan för att lära mer!

Tummen upp från Skolinspektionen- trygghet och studiero för eleverna på Nya Skolan Pettersberg



Tummen upp från Skolinspektionen- trygghet och studiero för eleverna på Nya Skolan Pettersberg


Under november och december månad besökte Skolinspektionen Nya Skolan Pettersberg. Av Skolinspektionens intervjuer med elever och personal framkommer en samstämmig bild- trygghet och studiero råder under elevernas skoldag. 

Skolinspektionens tillsyn skedde genom skolbesök där lektionsobservationer och intervjuer med elever, elevråd, lärare samt rektorer genomfördes. I beslutet framkommer att Nya Skolan har en framåtsyftande plan för arbetet med trygghet och studiero samt åtgärder mot kränkande behandling. Ur Skolinspektionens intervjuer med elever och personal framkommer en samstämmig bild av att verksamheten präglas av trygghet och studiero. Det framkommer även att det finns en samsyn hos lärarna gällande rutiner och dokumentation för ordningsstörande beteende. Personal agerar systematiskt och konsekvent, vilket Skolinspektionen konstaterar ger trygga elever. Under lektionsobservationer kunde de även fastställa att lärarna genomförde en strukturerad undervisning i en verksamhet där studiero råder.

Nya Skolan i samarbete med Högskolan Väst




Nya Skolan deltar i projektet;

ÖVNINGSSKOLOR OCH ÖVNINGSFÖRSKOLOR

Att studera till lärare i en övningsskola/övningsförskola ger studenter unika möjligheter till lärande och en mycket god inblick i den framtida karriären som lärare. Övningsskolan/övningsförskolan utvecklar tillsammans med lärarutbildningen och lärarstudenterna kunskap som bidrar till verksamheternas kvalitetsutveckling.

En övningsskola/övningsförskola knuten till Högskolan Väst har en utvecklingsorienterad verksamhet och kännetecknas av ett stort engagemang för lärarutbildning. Högskolan Väst och övningsskolan/övningsförskolan delar ansvar för lärarutbildning och skolutveckling.

I en övningsskola/övningsförskola ges studenten möjlighet att delta i och bidra till det systematiska kvalitetsarbetet och att utveckla en yrkesmässig beredskap för professions- och skolutveckling men även ett vetenskapligt förhållningssätt till det kommande yrket.

För ytterligare information, följ länken:

hv.se/arbetsintegrerat-larande/ovningsskolor/

Trygg skolgång i EN skola från förskolan till högstadiet. Välkommen till Nya Skolan i Lilla Edet!



Trygg skolgång i EN skola från förskolan till högstadiet. Välkommen till Nya Skolan i Lilla Edet!


På Nya Skolan i Lilla Edet börjar barnen som ettåringar och går hela vägen till årskurs 9 med samma utbildningskoncept under hela skolgången.
– Vår största fördel är kontinuiteten som ger trygga barn och elever plus goda studieresultat, säger rektorn Sative Andersson Lilja.

Men vi startar från början, det vill säga med förskolans tre olika avdelningar; 1-2 år, 3-4 år och 5 år. Här arbetar pedagogerna utifrån ett helhetsperspektiv för att tidigt ge barnen en upplevelse av sammanhang.

– Det centrala är ändå alltid leken med sitt utforskande och den fria fantasin. Då kan barnen uttrycka och bearbeta sina kunskaper och erfarenheter i samspel med andra, säger Sative Andersson Lilja.

Nya Skolans förskola Haegern har plats för ca 60 barn och ligger i området som kallas ”Träffpunkt Haegern”, nära naturen och Göta Älv.

– Vi har mysiga lokaler, en spännande skolgård och härliga omgivningar utan störande moment som genomfartstrafik. Att kunna vara utomhus i både lek och i olika projekt är viktigt.

Barngrupperna är små och pedagogerna delar upp sig efter de olika gruppernas behov. Vid exempelvis inskolningar behövs fler vuxna hos de yngre barnen och vid andra tillfällen kan det vara femåringarna som kräver mer uppmärksamhet. Nya Skolan arbetar med åldersintegrerade grupper som är flexibla och anpassas efter pedagogiska behov och mognad.

– Det är mycket viktigare än att bara dela in efter ålder. Givetvis sker detta i dialog med vårdnadshavarna. Att vi har en ren femårsgrupp är en pedagogisk åtgärd för att förbereda barnen för grundskolan och då förskoleklass, säger Sative Andersson Lilja.

Viktig länk mellan förskola och förskoleklass

En viktig kugge i att skapa en trygg övergång mellan förskolan och grundskolan är förskoleklassens lärare Gunilla Kivistö.

– Jag fungerar som pedagogisk länk och är bron mellan förskolan och förskoleklassens båda verksamheter. På våren träffar jag dem som ska börja i förskoleklass på deras förskola, där de är som tryggast. Sedan får barnen komma och hälsa på här i skolan för att lära känna sina blivande klasskamrater och nuvarande förskoleklass. Vi träffas 3-4 gånger på “lära känna träffar” för att skapa goda relationer inför skolstarten i augusti, säger Gunilla Kivistö.

Meningen är att lärandet ska vara roligt och ett spännande äventyr. Det sker genom lek och olika projekt.

– Vi kan leka affär, träna siffror genom att ha matematik med rörelse. Det viktiga är att väcka lust och nyfikenhet för de olika ämnena som introduceras i förskoleklass.

Elevhälsoteam stöttar

När barnen sedan börjar första klass finns Gunilla Kivistö med som en överbryggande länk i den riktningen också eftersom förskoleklassen kontinuerligt jobbar tillsammans med ettorna. Till sin hjälp har pedagogerna också ett elevhälsoteam med specialpedagog, kurator, skolsköterska och skolpsykolog. Allt för att skapa en trygg miljö och studiero.

Julia Johansson, som gått på Nya Skolan från förskolan till nian, kan skriva under på att skolan lyckats med samverkan mellan de olika verksamheterna.

– Det är jättebra att kunna gå i samma skola hela tiden. Då lär du känna alla elever oavsett ålder och alla lärare och det blir trygga övergångar mellan förskola, förskoleklass och grundskola, säger hon.

Julia Johansson har aldrig gått i en klass med fler elever än 16 stycken och har alltid trivts.

– All personal har varit bra och trevliga. Och om någon elev halkat efter har lärarna uppmärksammat det och hjälpt till.

Hon tycker också att en fin sammanhållning är en stor plusfaktor. På rasterna umgås alla med alla.

När Sative Andersson Lilja, Gunilla Kivistö och Julia Johansson får frågan om hur de skulle sammanfatta Nya Skolans verksamhet tvekar de inte utan säger nästan samtidigt: “Det ska kännas bra i magen! För alla!”

Nya Skolan medverkar i Högskolans Västs Grundlärareprogrammet



Trygg skolgång i EN skola från förskolan till högstadiet


Välkommen till Nya skolan i Lilla Edet!

På Nya Skolan i Lilla Edet börjar barnen som ettåringar och går hela vägen till årskurs 9 med samma utbildningskoncept under hela skolgången.
– Vår största fördel är kontinuiteten som ger trygga barn och elever plus goda studieresultat, säger rektorn Sative Andersson Lilja.

Men vi startar från början, det vill säga med förskolans tre olika avdelningar; 1-2 år, 3-4 år och 5 år. Här arbetar pedagogerna utifrån ett helhetsperspektiv för att tidigt ge barnen en upplevelse av sammanhang.

– Det centrala är ändå alltid leken med sitt utforskande och den fria fantasin. Då kan barnen uttrycka och bearbeta sina kunskaper och erfarenheter i samspel med andra, säger Sative Andersson Lilja.

Nya Skolans förskola Haegern har plats för ca 60 barn och ligger i området som kallas ”Träffpunkt Haegern”, nära naturen och Göta Älv.

– Vi har mysiga lokaler, en spännande skolgård och härliga omgivningar utan störande moment som genomfartstrafik. Att kunna vara utomhus i både lek och i olika projekt är viktigt.

Barngrupperna är små och pedagogerna delar upp sig efter de olika gruppernas behov. Vid exempelvis inskolningar behövs fler vuxna hos de yngre barnen och vid andra tillfällen kan det vara femåringarna som kräver mer uppmärksamhet. Nya Skolan arbetar med åldersintegrerade grupper som är flexibla och anpassas efter pedagogiska behov och mognad.

– Det är mycket viktigare än att bara dela in efter ålder. Givetvis sker detta i dialog med vårdnadshavarna. Att vi har en ren femårsgrupp är en pedagogisk åtgärd för att förbereda barnen för grundskolan och då förskoleklass, säger Sative Andersson Lilja.

Viktig länk mellan förskola och förskoleklass

En viktig kugge i att skapa en trygg övergång mellan förskolan och grundskolan är förskoleklassens lärare Gunilla Kivistö.

– Jag fungerar som pedagogisk länk och är bron mellan förskolan och förskoleklassens båda verksamheter. På våren träffar jag dem som ska börja i förskoleklass på deras förskola, där de är som tryggast. Sedan får barnen komma och hälsa på här i skolan för att lära känna sina blivande klasskamrater och nuvarande förskoleklass. Vi träffas 3-4 gånger på “lära känna träffar” för att skapa goda relationer inför skolstarten i augusti, säger Gunilla Kivistö.

Meningen är att lärandet ska vara roligt och ett spännande äventyr. Det sker genom lek och olika projekt.

– Vi kan leka affär, träna siffror genom att ha matematik med rörelse. Det viktiga är att väcka lust och nyfikenhet för de olika ämnena som introduceras i förskoleklass.

Elevhälsoteam stöttar

När barnen sedan börjar första klass finns Gunilla Kivistö med som en överbryggande länk i den riktningen också eftersom förskoleklassen kontinuerligt jobbar tillsammans med ettorna. Till sin hjälp har pedagogerna också ett elevhälsoteam med specialpedagog, kurator, skolsköterska och skolpsykolog. Allt för att skapa en trygg miljö och studiero.

Julia Johansson, som gått på Nya Skolan från förskolan till nian, kan skriva under på att skolan lyckats med samverkan mellan de olika verksamheterna.

– Det är jättebra att kunna gå i samma skola hela tiden. Då lär du känna alla elever oavsett ålder och alla lärare och det blir trygga övergångar mellan förskola, förskoleklass och grundskola, säger hon.

Julia Johansson har aldrig gått i en klass med fler elever än 16 stycken och har alltid trivts.

– All personal har varit bra och trevliga. Och om någon elev halkat efter har lärarna uppmärksammat det och hjälpt till.

Hon tycker också att en fin sammanhållning är en stor plusfaktor. På rasterna umgås alla med alla.

När Sative Andersson Lilja, Gunilla Kivistö och Julia Johansson får frågan om hur de skulle sammanfatta Nya Skolans verksamhet tvekar de inte utan säger nästan samtidigt: “Det ska kännas bra i magen! För alla!”

Snabbanslutning