• Skip to content
  • InfoMentor
  • Ansök till Nya Skolan
  • Läsårstider
  • Dokument

Nya Skolan

I den bästa av skolor skapas förutsättningar för lärande. En miljö som är stimulerande för både barn/elever och personal. Det ska kännas bra i magen

  • Grundskolor
    • Trollhättan
    • Grundskola Egna Hem
    • Grundskola Pettersberg
    • Lilla Edet
    • Grundskola
  • •
  • Förskolor
    • Trollhättan
    • Förskola Egna Hem
    • Förskola Pettersberg
    • Förskola Röllekan
    • Lilla Edet
    • Förskola Haegern
  • •
  • Om Oss
    • Frågor och svar
    • Arbeta hos oss
    • Nya Skolans koncept
    • Värdegrundens riktlinjer
    • Skolmjölksstöd från EU
  • •
  • Kontakta oss
    • Trollhättan
    • Förskola Egna Hem
    • Förskola Pettersberg
    • Förskola Röllekan
    • Grundskola Pettersberg
    • Grundskola Egna Hem
    • Lilla Edet
    • Lilla Edet Förskola
    • Lilla Edet Grundskola
    • Huvudkontor
    • Ledning och Administration

Hem » Om oss » Nya Skolans koncept

Nya Skolans koncept

Nya Skolan startade 2001 med en tydlig och uttalad vision. Vi ville ta ett nytt grepp, vara en ny sorts skola.
Vi är vad vi heter och är stolta över vår verksamhet.

Varje dag arbetar vi mot vår vision utifrån Nya Skolans koncept:
- ett holistiskt synsätt
- åldersintegrering
- ett reflekterat lärande
- Nya Skolans värdegrund

  • Nya Skolans koncept
Klicka på bilden för att bläddra i broschyren

Holistiskt synsätt

Helheten är större än summan av delarna och ingenting kan beskrivas enskilt utan kontext.

Nya Skolans koncept startar i ett holistiskt synsätt som innebär att vi har en helhetssyn på våra elever och kunskap. En holistisk elevsyn innebär att vi ser varje enskild individ utifrån en mängd olika perspektiv, så som mognad, förutsättningar, social kompetens, hemförhållanden och kompisrelationer. Genom detta synsätt har en pedagog på Nya Skolan förutsättningar att möta sina elever och skapa förutsättningar för lärande. En holistisk syn på kunskap  innebär en ökad förståelse för en företeelse, händelse eller plats. En ökad förståelse leder till nyfikenhet och att vilja lära mer. Av just den anledningen arbetar Nya Skolan med ämnesintegrering i form av projekt.

Projekt

På Nya Skolan utvecklar vi såväl logiska som kreativa förmågor.

Samhället är inte uppdelat i olika skolämnen. Därför arbetar vi på Nya Skolan utifrån en holistisk kunskapssyn som blir tydlig i våra projekt. Det innebär att vi väver samman skolämnena till en helhet som hjälper våra elever att förstå verkligheten. Vi tar in världen utanför i form av gästföreläsare, Vi gör studiebesök och studieresor. Vi tränar analytisk förmåga och kritiskt tänkande för att utmana eleverna till att tänka större och friare.

Åldersintegrering

På Nya Skolan är det elevens egen nivå som avgör, inte ålder eller årskurs.

På Nya Skolan arbetar vi åldersintegrerat. Det gör vi för att stärka varje barns individuella utveckling. Åldersintegrering bryter även den permanenta rollfördelningen som lätt uppstår i en åldershomogen klass, då naturliga byten sker varje år. Ett åldersintegrerat arbetssätt stärker elevernas självförtroende genom att uppgifterna ligger på rätt nivå.

Ett reflekterat lärande

Reflektion omvandlar erfarenhet till kunskap.

För att utveckla och förstå hur kunskap fungerar i praktiken krävs det att våra elever utvecklar sin förmåga till reflektion. Syftet är att finna ett självreflekterande angreppssätt över sitt eget lärande, både socialt och kunskapsmässigt, att kunna se sin egna utveckling och kommentera den. Elevens reflektion följs av mentor samt vårdnadshavare och utvecklas under hela elevens utbildning.

Nya Skolans värdegrund

Nya Skolans ledord ”Det ska kännas bra i magen” är grunden för all verksamhet.

Nya Skolans systematiska värdegrundsarbete börjar i det dagliga mötet mellan elever och medarbetare. Ett möte som inleds med ett leende och en upplevelse av att bli sedd. Elever som blir sedda, oavsett situation, känner trygghet. Det är tryggheten som skapar förtroliga relationer och utmynnar i upplevelsen ”att det känns bra i magen”. Nya Skolans värdegrundsarbete genomsyrar alla våra verksamheter. En viktig kraft är vårt elevhälsoteam som leds av rektor. Elevhälsan arbetar förebyggande med att skapa ett socialt klimat där varje elev känner trygghet och tillhörighet, samt stödjer eleverna i deras utveckling mot utbildningens mål.

Nya Skolan AB | 0520-52 02 00 | info@nyaskolan.se

  • Trollhättan
  • Lilla Edet
  • Egna Hem
  • Hem
  • Grundskolor
    ▲
    • Trollhättan – Grundskola Egna Hem
    • Trollhättan – Grundskola Pettersberg
    • Lilla Edet – Grundskola
  • Förskolor
    ▲
    • Trollhättan – Förskola Egna Hem
    • Trollhättan – Förskola Pettersberg
    • Trollhättan – Förskola Röllekan
    • Lilla Edet – Förskola Haegern
  • Dokument
    ▲
    • Läsårstider
    • Barnomsorgstaxa
  • Om oss
    ▲
    • Frågor och svar
    • Arbeta hos oss
    • Medarbetare
    • Värdegrundens riktlinjer
    • Nya Skolans koncept
    • Skolmjölksstöd från EU
  • Kontakta oss
    ▲
    • Trollhättan
      ▲
      • Grundskola Egna Hem
      • Grundskola Pettersberg
      • Förskola Egna Hem
      • Förskola Pettersberg
      • Förskola Röllekan
    • Lilla Edet
      ▲
      • Förskola Haegern
      • Grundskola Lilla Edet
    • Ledning och Administration
  • Ansök till Nya Skolan
  • Logga in InfoMentor